מבוכת מכונת הידיעה הבית ספרית - קטע מיומן שדה

 

בערך באמצע תקופת הבתר-דוקטורט במעבדה לחקר הפדגוגיה בבן גוריון, התחלתי לחשוב על פרויקט מחקרי חדש. רציתי לחזור ולעשות תצפית משתתפת, לעשות אתנוגרפיה, לרדת לשטח, לשהות במוסד חינוכי. כפעולה מקדימה ביקשתי ממנהלת בית ספר שהכרתי בו שתי מורות לבוא לבית ספר ולתצפת במשך יומיים. חמוש באישור אתי, ירדתי בשלהי מאי 2019 לבית ספר שנכנה אותו כאן "שמשון" בעיר שאכנה אותה פה "כפר השרון", וביצעתי תצפית משתתפת במשך יומיים. במקרה ביומיים הללו התחיל בית הספר בתהליך של התנסות בשינוי פדגוגי. כך שהתצפית הקצרה היתה לא רק על היומיום הבית ספרי, אלא גם על מה קורה כשרוצים לשנות, לכאורה. 

להלן יומן שדה המתעד כשעתיים מתוך היומיים שבה שהיתי בבית הספר. אני חושב שאפשר ללמוד מהתיאור הזה הרבה, אבל את המסקנות אני משאיר לקוראים. 

שעה רביעית ואני פונה לקצה המסדרון לכיתה של שרון (שם בדוי), כיתה ה'1. שרון היא מחנכת הכיתה וכן מלמדת מקצועת שונים (מתמטיקה, כישורי חיים, שפה). זהו היום הראשון של ה"חממה הפדגוגית". "ניסוי שאנחנו עושות, פיילוט", כפי שהגדירה זאת המנהלת בפניי. בחממה הפדגוגית כיתות ה' לומדות במשך שבועיים בדרך אחרת. הדרכים האחרות לא ממש הוגדרו אבל הוגדרו בצוות המורות 7 עקרונות פדגוגיים: אתגר, השתתפות, ביטוי עצמי, התלהבות, בחירה, דיאלוג  ומודעות עצמית. במסגרת החממה כל השיעורים בשכבת ה' יוקדשו לנושא אחד - מערכת השמש. השעה הרביעית והשעה החמישית היא השעה הראשונה ששרון נפגשת עם הכיתה שלה במסגרת החממה וגם השעה הראשונה שבה אני  נכנס לכיתות ה' באותו היום. 

הכיתה מסודרת בשני טורים של שני שולחנות (4 מקומות ישיבה) הצמודים לקיר ומעבר ביניהם. המבנה הזה נשבר פעמיים: בקרוב ללוח באזור של המורה יש שולחן עגול בו יושבים כ-5 תלמידים עם מורת שילוב  או עוזרת הוראה – שלמעשה לא משתתפת בשיעור כלל. באזור האחורי מפוזרים (שלא חלק מהטורים) שלושה שולחנות, בהם יושב ילד אחד בכל שולחן. צורת הארגון של הכיתה מסמנת את השליטה והקלאסיפקציה של המורה. אני מתיישב ליד אחד מהשולחנות עם הילד הבודד בחלק האחורי.

בשעה הרביעית והחמישית ששהיתי בהם עם הכיתה התקיים נסיון של שרון להעביר פעילות פתיחה בתחום המתמטיקה כחלק מהחממה הפדגוגית. הנסיון הזה התאפיין בעיכובים רבים – שנבעו מעניינים פנים כיתתיים (הורים שהיו אמורים להביא פלאפל וזה נדחה ליום אחר למחאות התלמידים, כניסה מאוחרת של המורה, ביקור, שיתואר בהמשך, של המנהלת). שרון מתעסקת הרבה יותר ממורות אחרות (באותו יום באותה כיתה) ב"בעיות משמעת", אך ההערות ופרקטיקות השליטה שלה אינן עקביות. תלמידי הכיתה בשעתיים אלו אמנם היו תוססים ופעילים למדי, אך רוב הזמן הם התעסקו בנעשה בשיעור ולא ניצפו על ידי (בשעתיים אלו וכן ביום נוסף בו צפיתי במשך חמש שעות בכיתה זו) הפרעות בוטות או התנהגויות לא נורמטיביות. בשיחה ביום אחר כינתה אותם שרון "אדישים ואפתיים", ועל אף שהבנתי על מה היא מדברת, לפחות בשעתיים האלו חלק נכבד מהתלמידים נראו מעורבים בנעשה בכיתה.

השיעור התחיל מכמה מילים של שרון על החממה ועל זה שנקשר את המתמטיקה עם נושא החלל. ביום שישי שרון נתנה לתלמידים משימת בית להביא שאלות מתמטיות שקשורות לחלל ואת השיעור היא מתחילה עם איסוף וכתיבה על הלוח של השאלות הללו. מעט מהתלמידים אכן הביאו שאלות ורובן הן שאלות של שטח ומרחקים (מרחק בין השמש לכדור הארץ, לדוגמא). גיא, אחד מהתלמידים שיושב מאחור, קורא ממחברתו: "כמה ג'י פורס, שמופעל כוח גרביטציה, צריך להפעיל כדי להכנס לחור השחור וכמה כוח צריך כדי לצאת ממנו". שרון כותבת את השאלה הזו, כאשר בפירוש אף אחד לא הבין את השאלה הזו, חוץ מאייל שיושב מאחורי גיא ומגיב לו ומתקיימת ביניהם שיחה ידענית למדי על חלל ומתמטיקה. ניכר שהם הילדים "המחוננים" וה"מתחכמים" ותלמידה אחרת אף שואלת את גיא "מה זה חור שחור". שרון לא מגיבה לכל זה וממשיכה. היא מבקשת מאחת התלמידות להעתיק את השאלות מהלוח, כדי שהיא תוכל למחוק ולהקרין את הסרטון.

 שרון אומרת שעכשיו יצפו בסרטון עם משימה לרשום (במספר ובמילים) מספרים גדולים, היא מחלקת דפים שעליהם יש לרשום את התשובות. שרון מקרינה על הלוח (אין מסך ייעודי בכיתה) סרטון באנגלית מיוטיוב שעוסק במרחקים (זום אאוט מפיקניק על דשא עד ליקום כולו ואז חזרה זום אין עד לרמת האטום בעור). מסיבות טכניות שונות (מיקום ההקרנה, התרגום שמכסה חלק גדול מהסרטון ועוד) חלק מהתלמידים מתלוננים שהם לא רואים מספיק טוב, אך במהלך ההקרנה התלמידים נראים מרוכזים ומתעניינים. בזמן הקרנת הסרט שרון יוצאת החוצה לשיחה משמעתית עם אחד התלמידים וכשהיא חוזרת היא מקרינה שוב את הסרטון תוך שהיא חוזרת על המשימה. אבל לאחר זמן קצר, כשהיא רואה שהתלמידים לא מתעניינים בסרטון היא עוצרת. אחרי הקרנת הסרטון שרון שואלת את התלמידים מה הם הרגישו כשהם צפו בסרטון. בעקבות העדר התגובה של התלמידים שרון פונה לתלמידים ספציפים שבעיקר מתארים את הסרט (מגניב, ראיתי אדם רגיל, מראה כמה אנחנו קטנים, מטר על מטר ואז זה קטן והיחס...).

שרון עוברת לאסוף מספרים, ואחרי שכמה תלמידים נותנים לה את מספרים קטנים היא מבקשת מספרים גדולים בלבד, ומזמינה כמה תלמידים לכתוב על הלוח את המספרים שהם מצאו (מיליארד וכדו') במילים ובמספר. תוך כדי שהתלמידים כותבים שרון דנה עם התלמידים על איפה כותבים פסיקים ושואלת אותם איפה עושים פסיקים ולפי מה יודעים. התלמידים עונים תשובות כמו ספרות, בתים, וכדו' ולבסוף שרון נותנת את התשובה שהיא רצתה שהם יגידו: המבנה העשרוני. בשלב הזה, יש חוסר סדר בכיתה ושרון נוזפת בתלמידים ומיד עוברת לחלק הבא: עבודות חקר בקבוצות. המשימה, אם הבנתי נכון, היא לכתוב בקבוצות שאלות מתחום המתמטיקה על החלל, לחפש תשובות ולהכין כרטיסיות מידע. שרון מחלקת את התלמידים לקבוצות באופן פרטני. חלק מהתלמידים מתחילים לעבור לקבוצות, אבל שרון מתלוננת שיש יותר מדי בלגן, היא מסבירה אילו סוג שאלות ומסבירה שברגע שיהיו שאלות אפשר ללכת לעבוד בחדר מורים או בחדר מחשבים. היא מסיימת את החלוקה לקבוצות וממשיכה להסביר אך הצלצול קוטע אותה. והכיתה יוצאת להפסקה.

שרון מגיעה לשיעור החמישי באיחור של כעשר דקות. היא נכנסת וחלק והתלמידים הולכים למקומותיהם חלקם יושבים וחלקם עומדים. שרון מעירה שלא ככה מקבלים מורה ומבקשת מהם לעמוד רובם עומדים ומיד מתיישבים (בשיעור הקודם כל זה לא בוצע). התלמידים נמצאים במקומות המקוריים שלהם. שרון אומרת שיש הזדמנות לעבוד בקבוצות אבל לפני זה מסבירה שאלו שבועיים עמוסים בגלל שחוץ מהחממה יש גם טיול וגם הצגה. היא מספרת לתלמידים שהמנהלת קנתה להם מחברות מעוצבות שהמטרה של המנהלת היא שיכתבו שם "דברים שיהיו מעניינים ושונים ביחס לשבוע לימודים רגיל", התלמידים לא ממש מבינים ושרון מסבירה את מטרת המחברות שוב. היא מזכירה להם להביא בקבוקי קולה ריקים לשיעור מדעים ולהביא אישור לטיול.

אחרי ההודעות הללו היא אומרת שעכשיו נסתדר בקבוצות ונכתוב לפחות 2 שאלות לכל קבוצה. ברגע זה נכנסת מיכל המנהלת. התלמידים נעמדים ומשתרר שקט בכיתה, היא מברכת אותם בצהריים טובים והם מתיישבים. מיכל מסבירה שהיא שמעה שהתחילה החממה הפדגוגית, לעולם בעקבות השמש (זה השם ה"רשמי") ובאה לכמה דקות לשמוע מה היו ההתיחסות לנושא היום, רוצה לדעת מה היה? התלמידים מהססים לענות, מיכל חוקרת אם למדו משהו חדש ואם למדו בצורה אחרת, אבל התלמידים לא ממש עונים ויש קצת מבוכה. מיכל מספרת לתלמידים שהם יקבלו מחברות יפות ומיוחדות, כי בשבועיים האלה נשתדל ללמד קצת אחרת, נשאל את עצמנו שאלות, והיא מבקשת שלפחות פעם ביום לפתוח את המחברת לכתוב מה למדנו, משהו חדש, מגוון, גם  נושא וגם דרך. והיא ממשיכה להסביר שאנחנו לומדים לעשות דברים אחרת. תנו את דעתכם, כי בזכותכם נוכל ללמוד איך לעשות את זה יותר טוב שנה הבאה. כדי ללמוד איך לעשות שינוי גדול צריך לעשות שינוי קטן. תהיה למידה יותר חווייתית. "אני ברורה?" היא שואלת שוב ושוב את התלמידים, שלא ממש מראים שהדברים ברורים להם. היא ממשיכה בהסבר: שרון תתן לכם לכתוב במחברת מה היה טוב, אני וגם שרון נקרא ונפיק לקחים. תראו את הלמידה הזו בכל השיעורים גם במדעים, גם באנגלית גם בשפה... אנחנו מנסים משהו קצת אחר, ניתן הזדמנות לדברים אחרים. יש שתיקה ושרון מתערבת ושואלת את הכיתה אם מישהו רוצה לספר מה היה עד עכשיו, היו לכם שלוש שעות. אף אחד מהתלמידים לא מדבר, גם לא כאלה ששרון פונה ודוחקת בהם אישית. מיכל מעירה שהתלמידים נראים רדומים היום, קצת ישנים היום. אחד התלמידים: כן בבקשה תני לנו לרוץ, תלמיד אחר מזכיר את הפלאפל... מיכל: לא רוצה להפריע ולבזבז את זמנם, שרון מציעה שמיכל תכנס שוב ביום שלישי, מיכל לכיתה: התעוררתם. מיכל יוצאת ושרון מחזירה את השקט מלווה באיומים.

מיד אחרי ביקור המנהלת התלמידים עוברים לעבוד בקבוצות שקבעה שרון. במהלך הדקות הקרובות שתי קבוצות ניגשות עם שאלות לשרון, שיושבת עם קבוצה של תלמידים בשולחן העגול בקידמת הכיתה, ולאחר שהיא מאשרת להם את השאלות הם יוצאים לעבוד בחדר מחשבים. בקבוצה שאני יושב בה הכוללת 5 בנות לא נעשה דבר שקשור למשימה. הבנות מדברות על כל מיני דברים (על מי למאי יש "קראש", מה אתה כותב כל הזמן ועוד), ומדי פעם מישהי אומרת בואו נתחיל, אבל באף רגע הן לא מתחילות. שרון יושבת בשולחן העגול עם קבוצה שדי ברור שהם ה"מתקשים" ולא נראית מוטרדת משאר הדברים שקורים בכיתה. בשלב מסויים שרון קוראת לשתיים מהבנות בקבוצה והן חוזרות ומספרות ששרון אמרה שאם לא יעשו כלום עד סוף השיעור שרון תשאיר אותם 20 דק'. כל השלב הזה נעשה בלי תחושה של איום, אלא באופן מאד אינטימי ונעים (לעומת תלמידים אחרים שבהם שרון גוערת בקול). התלמידות מנסות להתחיל (תלמידה אחת מציעה שאלה: מה גודל החור השחור, ותלמידה אחרת מזכירה לה שלא למדנו עדיין היקף לעיגול), אבל אז שרון מבקשת לעצור ולחזור למקום. ותוך כדי שהיא מדברת הקבוצות שיצאו לחדר מחשבים, לכאורה, חוזרות.

שרון מזכירה את עניין המחברות ומזכירה עוד כמה עניינים טכניים שקשורים לעבודה בחדר מחשבים ושמירת העבודות שלהם. בשלב הזה שרון מבקשת מהתלמידים להתייחס למה שקרה היום "לקבל רושם ראשוני" "רוצה לשמוע משוב על הנושא". התלמידים שותקים ושרון פונה באופן אישי לתלמידים ספציפים. הם עונים תשובות קצרות ושרון מנסה לחקור אותם. לדוגמא: נעם: היה בסדר. שרון: מה הכוונה בסדר. נעם: שונה... שרון: שונה מבדרך כלל. אור: בסדר, אין כל כך התרשמות עדיין. שרון: היה שיעור כמו כל השיעורים? אור: לא משהו אחר. שרון שואלת על צפיות מהשבוע הקרוב ואחד התלמידים מציין שהוא מצפה להכין דגם. שרון מנסה עוד לברר אבל הכיתה לא ממש משתפת פעולה. בין לבין יש צלצול, חלק מהתלמידים כבר נעמדים והולכים לחלק האחורי לתאים להחליף מחברות. לכיתה נכנסת מורה אחרת ושרון יוצאת. המורה לוקחת את הכיתה לחדר מדעים. 

Comments

Popular posts from this blog

ארבע עצות למערכת החינוך בנוגע לבינה מלאכותית יוצרת

Chat GPT והעבודה השחורה של הלמידה היוצרת